Συλλογή: ΕΠΜΑΣ
Είδος αντικειμένου: Πίνακας
Δημιουργός: Παναγιώτης Δοξαράς
Χρονολογία: -
Διαστάσεις: 19 χ 14,5 εκ
Υλικό: Ελαιογραφία σε χαλκό
Περιγραφή:Ο Παναγιώτης Δοξαράς είναι ο ζωγράφος που θα δημιουργήσει με το έργο του τη «γέφυρα» μεταξύ μεταβυζαντινής και επτανησιακής θρησκευτικής ζωγραφικής, όταν θα ανανεώσει τα υλικά με τα οποία ζωγραφίζει και θα δώσει σάρκα και οστά στις εξαϋλωμένες μεταβυζαντινές χριστιανικές μορφές, ανανεώνοντας τις εκφραστικές δυνατότητες και τις συνθετικές παραλλαγές μέσα από νέες εικαστικές αντιλήψεις. Το εικονογραφικό πρόγραμμα της ουρανίας του ναού του Αγίου Σπυρίδωνα, ζωγραφισμένη από τον Δοξαρά το 1727, ακολουθεί την ιταλική παράδοση, τόσο ως προς τον καταμερισμό των απεικονίσεων, όσο και στη σύνθεση των επιμέρους θεμάτων. Μάλιστα ανιχνεύονται αρκετές ομοιότητες με την οροφή της αίθουσας του Μεγάλου Συμβουλίου στο Palazzo Ducale της Βενετίας.
Το 1843 ο φιλόλογος, ιστορικός και πολιτικός Ανδρέας Μουστοξύδης, δημοσίευσε στο πρώτο τεύχος του περιοδικού Ελληνομνήμων μία μελέτη για το ζωγραφικό έργο του Παναγιώτη Δοξαρά, σύγγραμμα που θεωρείται το πρώτο εμπεριστατωμένο κείμενο Ιστορίας της Τέχνης στη νεότερη Ελλάδα.
Στο έργο του Παναγιώτη Δοξαρά, Αρχάγγελος Μιχαήλ, συναντώνται οι καινοτομίες και οι μελέτες του καλλιτέχνη ως προς τα υλικά (ελαιογραφία σε χαλκό αντί για αυγοτέμπερα σε ξύλο) και ως προς τις νέες εικαστικές αντιλήψεις που προαναφέρθηκαν.